رفتن به محتوای اصلی
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۸

زمین، مادر است، نفس هایش را به شماره نیندازیم

مطلب بدون عنوان 4301
هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت دوستداران طبیعت بیشتر از همیشه تلاش می کنند تا افکار عمومی را نسبت به مشکلاتی که سال هاست بر «زمین ما» می گذرد آگاه کنند.

هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت دوستداران طبیعت بیشتر از همیشه تلاش می کنند تا افکار عمومی را نسبت به مشکلاتی که سال هاست بر «زمین ما» می گذرد آگاه کنند، به این امید که بتوانند مصائب تحمیل شده بر آن طی دهه های گذشته را کاهش دهند. 

 گرمایش زمین از مهمترین موضوعاتی است که در حال تغییر شرایط  و ایجاد بحران های جدید برای ساکنین آن است. امری که به لطف ! همین ساکنین هر روز افزایش می یابد و خود بستر بسیاری مشکلات دیگر ازجمله خشکسالی، طوفان، آتش سوزی، سیل، کاهش بهره وری و ایجاد مشکلات زنجیره ای برای تولید مواد غذایی بشر خواهد بود. 

«سال ۲۰۲۳ گرمترین سال کره زمین بود»، این جمله ای است که طی چند ماه اخیر بارها و بارها در رسانه ها و یا از طریق محافل خبری دیده یا شنیده ایم. در همین زمینه سامانتا برگس، معاون سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا اعلام کرده است که اگر داده‌های سالانه کوپرنیک به سال ۱۸۵۰ بازگردد، دمای ثبت شده در سال ۲۰۲۳ «احتمالاً بیش از دمای تمام دوره‌ها برای حداقل صدهزار سال است؛ که به لطف حلقه‌های درختان یا هسته‌های یخی شناخته شده است.»

روزنامه فرانسوی لوفیگاردر گزارشی اعلام کرد که تازه ترین تحقیقات کارشناسان سازمان ملل نشان می دهد حیات بشریت در کره زمین در اثر پیامدهای مخرب تغییرات آب و هوایی ازجمله خشکسالی، قحطی و انقراض گونه ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی تغییر خواهد کرد. گرم شدن کره زمین بیش تر از ۱.۵ درجه سانتیگراد، تأثیرات جبران ناپذیری بر سیستم های انسانی و زیست محیطی خواهد داشت.  براساس این گزارش، کودکان متولد شده در سال 2021 هنگامی که به ۳۰ سال می رسند با چهره دیگری از کره زمین مواجه خواهند شد.  

اما گرمایش زمین تنها مشکلی نیست که انسان ها باید نگرانش باشند. اقدامات و تصمیم های نادرستی که طی دهه های گذشته در حوزه تولید، صنعت و مصرف محصولات توسط انسان ها اتخاذ شده، زمین ما را به کوهی از زباله ها تبدیل کرده است. برآوردهاي بانك جهاني نشان مي‌دهد سالانه حدود ۲.۰۱ ميليارد تن زباله جامد شهري در جهان توليد مي‌شود و اين رقم تا سال ۲۰۵۰ با ۷۰ درصد رشد به ۳.۴ ميليارد تن متريك مي‌رسد. اين آمار هشدار جدي را به همه كشورها مي‌دهد كه بايد به سرعت برنامه ملي مديريت پسماند تهيه كرده و آن را با جديت اجرا كنند تا از سرعت روند نابودي منابع محدود زمين كاسته شود.

خبرگزاری دانشجویی ایران (ایسنا) سال 1402 در گزارشی اعلام کرد که روزانه قریب به ۵۸هزار تن زباله عادی درایران تولید می‌شود که حدود ۹۳ درصد آن به‌ صورت غیربهداشتی دفع می‌شود. همچنین روزانه در شهرهای کشور حدود ۴۸هزار تن و درروستاهای کشور حدود ۱۰هزار تن زباله تولید می‌شود. 
اما راهکار اصلی برای کاهش ورود این حجم عظیم زباله به طبیعت و محیط زیست چیست؟ قطعا تفکیک پسماند از مبداء ، بازیافت پسماندهای تر و خشک و کاهش تولید زباله راه حل اصلی برای زنده نگه داشتن زمین و طبیعت کشورمان در مقابل این آلودگی های عظیم است. 
یادمان نرود زمین منشا حیات و مادر همه ما انسان ها است، برای حفظ جان مادرمان، برای اینکه خیر وبرکاتش همواره نصیب ما باشد و از نفرینش به دور باشیم باید با برنامه ریزی، همت و عزمی راسخ برای زنده ماندنش قدم برداریم و نفس هایش را به شماره نیندازیم چرا که هرآنچه ما بر پیکر کم جان زمین تحمیل کنیم قطعا بازتابش مستقیما در زندگی خود ما خواهد بود:

 این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوى ما آید نداها را صدا


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/RtPKV